Det er Fru Strøm som skriver i denne bloggen. Jeg bor sammen med familien min i et hus ved elven. Jeg er 39 år og er gift med Herr Strøm. Barna i familien er en gutt på 20 år og en jente på 11 år. Jeg er glad i interiør, hekling/pjoning, hest, familieliv og hytteliv. Det er disse aktivitetene bloggen vil omhandle. Du er velkommen som leser og følger av bloggen min ☺

mandag 19. desember 2011

GLUTENFRI JULEBAKST

Hei :) jeg er ferdig med julebaksten, og i år ble det faktisk 7 slag med hjemmelaget. Jeg synes det lokale bakeriet vårt lager kjempegod julebakst, så jeg har som oftest bakt noe, og kjøpt noe. Men Mia må ha glutenfri mat, og da er det egentlig enklest å bake alt selv.Jeg legger ut oppskriftene her, mest fordi det da blir enkelt for meg å finne dem neste år, men også fordi det kan være flere som trenger gode glutenfrie oppskrifter.Jeg har to venner med melkeallergi, så vi har også brukt melkefritt smør i baksten i år.



GLUTENFRIE KRUMKAKER
2 stk egg
1,5 dl sukker
1,5 dl smeltet smør
1,5 dl potetmel
1,5 dl maizena mel
1,5 dl vann
Pisk eggedosis av egg og sukker. Rør inn avkjølt, smeltet smør og potetmel blandet med maizenamel. Tilsett vannet og stek krumkakene.

KOKOSMAKRONER
4 eggehviter
 1/2 ts salt
2 1/2 dl melis
6 dl kokos
Pisk eggehviter og salt meget stivt. Pisk litt og litt melis inn og deretter kokosen forsiktig inn. Settes som topper med ts på bakepapir. Må hvile litt på bakepapiret før de fjernes etter steking. Stekes ved 150 grader i 15 min.
De kan fryses

RISBOLLER
Smelt 250 gram delfiafett (1pk) sammen med 200 g sjokolade (jeg blander mørk og hvit sjokolade) og 3ss sterk kaffe, på svak varme.
Lag eggedosis av 2 egg og 2 dl sukker.
Tøm delfiafett/ sjokolade/kaffe-blandingen opp i eggedosisen med en lang stråle. Ha 100 gram puffet ris opp i blandingen, og fyll muffinsformer. Settes kaldt :)

GLUTENFRIE HAVREMAKRONER
3 dl glutenfri havregryn
1 dl Toro lys melblanding/Toro kakemix
1 1/2 dl sukker
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1/4 ts nellik
150 gram smør
1 egg
Bland det tørre og rør inn smeltet smør og sammenpisket egg. Lag små topper av deigen, som settes med god avstand på stekeplaten (de flyter litt utover når de stekes).Stekes midt i ovnen på 175 grader i 10-15 minutt.

KRANSEKAKESTENGER
 Odense kransekakemasse trilles til stenger, ca 1 cm i diameter og 6 cm lange. Kakene stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca 10 min. Pass på at kakene ikke stekes for lenge, da blir de harde. Stengene skal bare så vidt bli litt gyldne i kantene. Når de er avkjølt duppes endene i smeltet sjokolade (blanding av mørk og hvit sjokolade).De kan pyntes med melisglasur, som lages av 1 stor eggehvite og 2-3 dl melis.

Oppskrift på PEPPERKAKER og PIKEKYSS er lagt ut på bloggen min tidligere.

Klem fra Fru Strøm



1 kommentar:

  1. å så flink du er, å så kjekt med oppskrifter,nå fikk jeg lyst til å bake,
    ønsker deg en riktig god jul.
    klem fra sylvia

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails